Varför ska jag göra ett fystest?

Ett fystest gör du i första hand för att få riktlinjer för din fortsatta träning. Genom att basera träningen på testresultat undviker du att träna för hårt eller för lätt. Dessutom får du en uppfattning om din prestaionsförmåga just nu och du lär dig en hel del om hur din kropp fungerar.

Kan vem som helst göra ett fystest?
- Ja i stort sett kan vem som helst göra ett fystest. Går du dock på behandling hos läkare eller har en sjukdom så rådgör med din läkare först. Alla har dock rätt till att lära sig mer om sin kropp samt att träna på rätt nivå utifrån vad testresultatet visar.

Professionella fystester är något som funnits med hos Mantra Sport sedan starten 2002 och som vi verkligen brinner för. Att utföra ett fystest är relativt enkelt, men att göra en klok tolkning av resultatet kräver erfarenhet och intresse. Testerna utförs med profesionell utrustning och åtföljs alltid av en utvärdering och riktlinjer för du tillämpar resultaten.

Mjölksyratröskel (cykel eller löp)            1300 kr
Bastest (cykel eller löp)                              600 kr
Maxpuls (cykel eller löp)                            600 kr
FTP - funktionell tröskel på cykel              675 kr

Boka ditt test idag genom att maila anton@mantrasport.se med önskemål om testdatum och lite kort information om dig själv!

Grupper: Om minst fyra personer samordnar sina tester och besöker oss samtidigt erhålls en rabatt på 10 %.

Mer om testerna

Mjölksyratröskel: Detta test genomförs på testcykel, löpband eller roddmaskin. Du väljer den gren som du är mest intresserad av att prestera inom. Du genomför ett test om 4x4 minuter med stegrande intensitet för varje intervall. Mellan varje intervall vilar du en minut där vi sticker dig i fingret och analyserar din mjölksyranivå samt registrerar din puls. Den främsta nyttan med testet är att du får veta exakt vilken intensitet du ska träna på vid olika former av träning. "Tröskeln" kallar vi den högsta intensitet som du kan upprätthålla utan att ackumulera mjölksyra. Så länge du är under tröskeln kan kroppen klara av att transportera bort lika mycket mjölksyra som bildas. Genom att träna på rätt intensitet förskjuter du denna tröskel och höjer på så sätt din prestationsförmåga. Testet är submaximalt, dvs du behöver inte ta ut dig fullständigt ens på den sista nivån.

Bastest: Detta test genomförs på testcykel eller löpband. Du arbetar 4x3 minuter på nivåerna Mycket Lätt, Lätt, Medel och Hård och din pulsfrekvens och skattade ansträngning noteras i slutet av varje nivå. Testets syfte är att du vid ett återtest (efter en träningsperiod) enkelt ska kunna se din förbättring, dvs en lägre puls och lägre skattad ansträngning vid respektive belastning.

Maxpuls: Detta test genomförs på testcykel eller löpband. Efter en ordentlig uppvärmning stegrar vi intensiteten tills du inte orkar fortsätta. Din maxpuls registreras i slutet av testet och den kan du använda för att senare veta vilken procentuell nivå av max du tränar på vid ett givet tillfälle.

FTP: Functional Threshold Power. Du som är intresserad vet vad testet går ut på, 20 minuter cykling på maximal effekt. 95% av detta värde är din FTP.

Öppettider

Fystester bokas via info@mantrasport.se eller kontaktformuläret till höger, önska en tid och berätta om du vill testas på löpband eller cykel.

Kontakta oss

Vårt mål är att svara dig inom 24 timmar.